Back To School Mealprep

De eerste schooldag is achter de rug en de drukte in de keuken is weer begonnen: elke ochtend een voedzaam ontbijt voorzien en de kinderen een gezonde lunchbox meegeven. ’s Avonds samen met heel het gezin bekomen van de vele prikkels in de klas en op de speelplaats met een lekkere kid-proof comfort food. Maar hoe combineer je dat met je eigen job, het huishouden én wat tijd voor jezelf?


Deze blogpost schreef ik als gastblogger voor Spot Workshops, maar publiceerde ik ook hier voor jullie!


Neem een voorsprong op de drukke week door een aantal zaken op voorhand te preppen. Overloop eens wat je elke dag klaarmaakt, en kijk of je bepaalde gerechten niet kan groeperen of in grotere hoeveelheden kan maken voor meerdere dagen. Je kan misschien zelfs enkele gerechten invriezen? Zo heb je altijd iets in huis voor tijdens die ochtendrush, of wanneer je ’s avonds na een lange werkdag liever de zetel in kruipt in plaats van de keuken induikt.


Ik geef je graag een aantal easy tips & praktische tricks, die jouw septembermaand veel aangenamer zullen maken!

Zoete aardappel wafels van ©FoodLove

1. Easy-Breezy Breakfast


Maak in het weekend een bananencake, of een stapel zoete aardappelwafels. Zo hoef je deze ’s ochtends enkel uit de koelkast te halen, en serveren met wat fruit of een dikke lepel pindakaas of confituur. Je kan plakjes cake en wafels zelfs invriezen! Gewoon een stukje bakpapier tussen elke portie steken, zo kan je altijd de juiste hoeveelheid ontdooien de avond voordien of de ochtend zelf, in de broodrooster!


2.Quick Veggie Snacks 


Geef je jouw kinderen een lunchbox of boterhamdoos mee, maar moet je elke ochtend nog snel bedenken wat je er in steekt en hoe je er een gezonde toets aan kan geven? Maak om de drie dagen een voorraad snoepgroenten: spoel wat kerstomaatjes, snijd een wortel in staafjes en een komkommer in schijfjes. Bewaar deze in een afgesloten doos in de koelkast, eventueel met vochtig keukenpapier erbij om uitdrogen tegen te gaan.


3. Lazy Lunchbox


Maak op een rustig moment een voorraad dikke, fluffy courgettepannenkoekjes. Bewaar ze in de diepvries met wat bakpapier tussen elke pannenkoek en haal ’s ochtends de juiste portie er uit. Steek ze bevroren in de lunchbox: ze zullen ontdooid zijn tegen de middag én houden de lunchbox in de boekentas een hele ochtend fris!


4. DIY Dinner


Laat je kids zelf hun gerecht samenstellen! Hoe? Maak tweemaal per week een voorraad geroosterde groenten, twee lekkere sausjes (tomatensausje, pesto, yoghurt-munt sausje,..), een energyboosting eiwitbron (falafel, gekookt eitje, gebakken kip,..) en wat gesneden rauwkost. De ene dag zet je alles op tafel samen met wat tortilla’s of pittabroodjes, en vullen de kids hun eigen wrap. De andere dag kook je wat pasta, en maken jouw kids met een aantal toppings hun lievelingspastasalade. Dag drie? Dan gaan alle toppings en sausjes op een pizza, of je geeft de restjes mee in de lunchbox!


Mealprep Tips van FoodLove ©TheFreshLight

5. Roulette-Restjes


Hoor jij ook vaak “Néé mama, toch niet wéér hetzelfde eten als gisteren?” Kinderen vinden het vaak niet zo leuk om twee dagen na elkaar hetzelfde gerecht op hun bord te krijgen. En geef toe, wij volwassenen ook niet, toch? ;) Maak er een gewoonte van om de restjes van een gerecht om te toveren tot een nieuw gerecht: maak van het restje groenten een snelle soep of dip, tover de restjes pasta om tot een gegratineerde ovenschotel of maak van het Italiaans stoofpotje een minestrone door er wat bouillon en kleine pastavormpjes aan toe te voegen.


MEALPREP MASTERCLASS


Wil jij graag meer leren over mealpreppen? Jouw kostbare tijd beter gaan managen? Minder zorgen maken over jouw eten en méér genieten? 


Dan is mijn online cursus Mealprep Masterclass iets voor jou! Aan de hand van verschillende video hoofdstukken, oefeningen en recepten, leer je een Mealprep Hero worden. Alle video’s en recepten blijven permanent online, dus je kan er altijd op terugvallen. Lekker handig!

16 keer bekeken

©2023 by Thyme. Proudly created with Wix.com