Mealprep Tips voor de Veggie Challenge

Doe jij mee met de Veggie Challenge? Of wil je vaker vegetarisch of vegan maaltijden op tafel zetten? Dan kan het zijn dat de bereiding van groenterijke gerechten jou wel een uitdaging lijken. Niet enkel qua smaak, maar ook qua tijd en moeite. Want groenten spoelen, kuisen, schillen, snijden en bereiden, daar kruipt toch ongelooflijk veel tijd in?


Nee hoor! Niet als je mijn tips toepast. Tendens.tv kwam mij interviewen en filmen wanneer ik enkele plantaardige gerechten bereidde in de HOT TOPIC foodstudio. Dat is een prachtige locatie met toffe keuken en dito team, ideaal voor kookdemo's fotoshoots en video-opnames. Samen met creatieve & visuele experte Sarah en video-held Casimir, het geniale duo achter HOT TOPIC, maakte ik al enkele food video's: Midden-Oosterse labneh, citroen-maanzaad pancakes en een heerlijke vegan pornstar martini. Voor de lekkerste food video's moet je dus zéker bij HOT TOPIC zijn!


Je ontdekt mijn handige keukenhacks in de video hieronder. Ik vertel & toon je hoe je efficiënt vegetarische maaltijden op tafel kan toveren. Liever lezen? Check dan de samenvatting onderaan.


Wil je meer leren over mealprepping en heel wat tijd besparen in de keuken? Schrijf je dan in voor de Mealprep Masterclass! Tijd & geld besparen, minder voedsel verspillen en niet meer nadenken over wat je "nu weer moet koken vanavond"? Dat ontdek je in de Mealprep Masterclass!


1. Snelle mise-en-place


- Zorg ten eerste voor goed materiaal: een stevige, zware snijplank die goed blijft liggen, scherpe messen en een handig groenteschepje om de gesneden ingrediënten in één zwier van je plank in je kookpot te doen belanden.

- Leer een aantal eenvoudige snijtechnieken: laat bvb. het uiteinde van de ajuin zitten, zo kan je hem veel gemakkelijker fijnsnipperen (zie video!).

- Kuis je groenten niet te grondig. Laat vaker de schil of de buitenste blaadjes aan je groenten, die zijn perfect eetbaar! De schil van een butternut moet je niet wegsnijden, wat je heel wat tijd (en spierkracht) bespaart. Gewoon lekker mee stoven, koken of roosteren, en klaar! Ook groene groenten zoals courgette en komkommer hoef je helemaal niet te schillen. Ook bij spruitjes en witloof kan je veel tijd besparen: gewoon het harde uiteinde wegsnijden en de buitensta blaadjes laten zitten. Zijn ze wat minder mooi? Who cares? Eens ze gebakken of gestoofd zijn, zie je dat toch niet meer. Wortels hoef je niet te schrapen, paddenstoelen niet te schillen. Wil je dat toch per se doen? Be my guest, maar kom me dan niet vertellen dat groenten bereiden zoveel werk is 😉


2. Bakplaten vol groenten


Rooster 1 x per week heel wat groenten op één of meerdere bakplaten. Als je de kruiding neutraal houdt, kan je deze dan gebruiken in veel verschillende gerechten. Hou juist rekening met de gaartijd van de groenten, voordat je ze samen op één bakplaat gooit. Je kan ook traag garende groenten wat kleiner snijden dan snel garende groenten. Zo zijn ze toch samen op tijd klaar! Lekker ook met wat kikkererwten erbij, is heerlijk uit de oven.


In de video zie je dat ik een bakplaat vul met blokjes pompoen (ongeschild), schijfjes wortel (ongeschild), broccoliroosjes (ook de stam geschild en in stukjes erbij), spruitjes (enkel hard uiteinde weggesneden) en rode ui. Eenvoudig gekruid met peper en zout, flink wat olijfolie en 15 à 20 min gebakken in een heteluchtoven (voor die lekkere bruine randjes) op 200° à 220.


Deze verwerkte ik dan tot 3 gerechtjes, die snel klaar zijn:


· Grieks slaatje met (vegan) fetakaas, tomaat, komkommer, olijfolie, balsamic & munt

· Aziatische noodles met pindasaus en hazelnoottofu (dit type voorgebakken tofu

hoef je niet eens op te warmen, dus weer tijd uitgespaard), koriander, lente-ui, pinda’s

· Buddha bowl met rijst, hummus & tahin


ps. geen fan van vegan fetakaas uit de winkel? In de Mealprep Masterclass vind je een recept om zelf tofu feta te maken. Héérlijk!



3. Your freezer is your friend


Groenten uit de diepvries zijn helemaal ok. Dit doet geen afbreuk aan de kwaliteit of voedingswaarde: vitaminen blijven goed behouden! Deze kan je ofwel snel ontdooien door ze in warm water te leggen en vervolgens gebruiken in je gerecht, ofwel rechtstreeks in een stoofpotje doen.


Ik gebruikte een groentemengeling met wortel, broccoli en sugar snaps in een snelle linzendahl.



4. Your freezer is your BEST friend


Over de diepvries gesproken: maak expres extra grote hoeveelheden en vries ze snel in. Je doet dit waarschijnlijk al voor de usual suspects: spaghettisaus en soep. Maar ook groentewafels, pancakes, Thaise curry's, stoofpotjes, dressings, hummus, one pot pasta's (en zoveel meer!) kan je perfcet invriezen. Waarom je dat zou doen? Het snijden van de ingrediënten en het roeren in je potten is maar een deeltje van de kooktijd die je verliest. Je bespaart véél tijd door te "batchen": je moet maar één keer je blender uitkuisen, één keer je vergiet, plank en mes afspoelen en één keer je kookpot afwassen. En vooral: maar één keer nadenken over wat je gaat maken en ook maar één keer inkopen doen. Heel wat tijd bespaard!


5. Wees creatief met restjes


Restjes mag je ten eerste al veel langer bewaren dan je zou denken, zeker als ze plantaardig zijn. Als ze goed bewaard worden (snel afgekoeld, op de juiste plaats in de koelkast, met deksel en duidelijk gelabeld,..) kan je ze gemakkelijk 3 à 4 dagen of zelfs langer bewaren.


Ook gekookte koolhydraten & peulvruchten bewaren lang. Geloof de urban legends dus niet over rijst en aardappelen die je "niet meer zou mogen opeten". Kijk, ruik & proef en gooi veel minder weg!


WIl je geen drie dagen na elkaar dezelfde groenten eten? Verwerk ze tot nieuwe gerechten! Maak van je restje geroosterde groenten een lekkere spread voor op de boterham, blend gekookte broccoli met groentebouillon tot een snelle soep en verwerk geroosterde wortel in een curry met kikkererwten.


Smakelijk!





247 weergaven